Анализ и оценка на резултатите от проведената анкета за обратна връзка
Дата на публикуване: 27.05.2013
За поредна година КПНРО проведе анкета за обратна връзка с регистрираните одитори, предоставящи услуги на предприятия с дейност от обществен интерес за 2012 г., след приключване на проверките за контрол върху качеството.
Целта на анкетата беше да се погледне инспекционната дейност през погледа на проверяваните одитори като се идентифицират проблемните области и се дадат предложения за подобряване работата по отношение на проверките, извършвани от инспектори на комисията.
Анкетата съдържаше въпроси относно изпълнените процедури при извършване на проверките; обосноваността на заключенията на проверяващия екип; полезността на дадените препоръки и съответствието им с професионалните стандарти и ЗНФО и т.н.
Въпросите бяха изпратени по електронна поща до всички 62 регистрирани одитора и СОП от плана за проверки. За съжаление, отговори се получиха от 28 от тях, което е 45 на сто.
Какви изводи могат да се формулират след извършения анализ на информацията от анкетата?
1. Повишава се доверието към надзорния орган.
Прави впечатление, че по-голяма част от анкетираните са се легитимирали с номер на СОП или РО, което не е задължително изискване. Това означава, че няма притеснение да изразят едно по-критично мнение към проверяващите.
2. Подобрява се комуникацията по време на проверките между одитори и инспектори.
Всички анкетирани посочват, че ръководителите на екипи са обсъждали предварителните резултати от проверките, разяснили са заключенията и възможните основни причини за констатираните пропуски. Всички считат, че е дадено адекватно време за отговор на заключенията, както и че същите са подкрепени с достатъчно доказателства. В отговорите на 26 от анкетираните е посочено, че са имали възможност да обсъдят с екипите и допълнителни проблеми в работата си.
3. Като цяло, налице е удовлетвореност от начина на изпълнение на проверките, както и по отношение на заключенията.
Отговорите на анкетираните показват, че 24 от тях са напълно доволни от начина на изпълнение, 3 от тях са по-скоро доволни, а един е по-скоро недоволен. По отношение на обективността на заключенията, 25 отговарят, че са напълно обективни, а трима, че са по-скоро обективни.
4. Налице е мнение, че крайните решения на комисията са обективни. На този въпрос са отговорили 25 анкетирани.
5. Необходимо е да се предприемат действия по подобряване работата и поведението на членовете на проверяващите екипи.
Оценката на анкетираните е разнопосочна. От тях 24 считат, че инспекторите са обективни, 21 - че са конструктивни, 18 - че са професионално компетентни, 26 - че са внимателни.
В тази връзка анкетираните дават препоръки – да се използва рисково-базирания подход при определяне на извадката от ангажименти; в обема на извадката да присъстват само дружества със значителен обем дейност; при проверката на индивидуални практики да се избират индивидуални ангажименти, а не такива, изпълнени съвместно; инспекторите да бъдат по-диалогични и по-толерантни, да повишават своята компетентност и да не подхождат „буквоядски” при проверките.
6. Необходимо е подобряване на въпросниците.
Анкетираните посочват, че в тях има повторения и неясноти, отделни части от тях се отнасят до рядко приложими области, напр. Провизии.
Информацията от анкетата е особено полезна за КПНРО. С резултатите и изводите от нея бяха запознати всички членове на комисията, които с решение задължиха председателя да осъществи необходимата комуникация с ИДЕС с оглед предприемане на действия за усъвършенстване на инструментариума и методологията на инспекционната дейност, в съответствие с направените в анкетата предложения.
Благодаря на всички, които се отнесоха с необходимото разбиране и попълниха анкетата за обратна връзка.